حیات طیبه

جمعیت مردمی حیات طیبه

حیات طیبه

جمعیت مردمی حیات طیبه

حیات طیبه

حیات طیبه (شیراز)
افتخار ما، دفاع از آرمان های فراموش شده انقلاب
*ایمیل:
hayate.tayyebeh.fars@gmail.com
*کانال تلگرام:
telegram.me/hayate_tayebe
*مردم شیراز می توانند جهت اطلاع از برنامه های حیات طیبه فارس کلمه شهید را به سامانه 3000630964 پیامک کنند.
*صفحه ما در اینستاگرام:
/www.instagram.com/hayate.tayebeh

آخرین نظرات
  • ۲۱ آذر ۹۸، ۱۹:۴۸ - یوزارسیف از مرودشت(تخت جمشید)
    تو بهترینی
  • ۹ فروردين ۹۵، ۱۴:۵۴ - علیرضا
    عالی
  • ۲۰ بهمن ۹۴، ۰۹:۳۸ - مردی از تبار عدالت
    احسنت
  • ۱۴ بهمن ۹۴، ۱۵:۰۰ - آزیتا جوون
    عالی

" دفاع غلط از گرانی یا پاسخ به یک پرسش اشتباه"

دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸ ق.ظ

دفاع از یک گرانی در ماه گذشته زمینه ای شد تا بعد از ده ها سال نام سوسیالیزم و کمونیزم از زبان مسئولان اجرایی دولت شنیده شود. به گزارش پیک بامدادی رادیو وزیر راه و شهرسازی در توجیه افزایش قیمت بلیط قطار گفت: یک عده با تعالیم مارکسیستی، با تعالیم سوسیالیستی آمدند درواقع سنگ به سینه درواقع مصرف کننده می‌زنند کدام مصرف کننده؟ اینها درواقع همش تعالیم حضرت مارکسه .


وزیر راه و شهرسازی یک هفته بعد گفت این حرف ها را فقط برای گرانی بلیط قطار نزده و منظورش فراگیرتر از آن بوده است او در صحبت‌های خود در جمع اعضای اتاق بازرگانی پا را فراتر گذاشت و حتی برخی اعضای حزب توده را نیز در تدوین برخی اصول قانون اساسی مشارکت داد و اضافه کرد: "حالا خود اصل 44 واینکه اگرشما مراجعه بکنید ببینید که درواقع یکی ازپیشنهاد دهندگان اصلی اصل 44 درواقع آقای ... بود که درواقع عضومرکزیت . . . بود."

اما هفته پیش ادبیات سوسیالیزم وارد گفتار یک وزیر دیگر شد.  وزیر بهداشت در تشریح برخی کاستی های حوزه وزارتی اش بحث جهان بینی و ایدئولوژی را به پیش کشید و با معذرت خواهی از حضار ریشه مشکلات را مربوط به وجود عناصر سوسیالیستی در نظام بهداشتی دانست. او چنین گفت:"شاید بتوانم عرض کنم که مهمترین مشکل بنده وهمکاران عزیزم دروزارتخانه متقاعدکردن دوستانی است که معتقد هستند این حوزه، حوزه ای است که حاکمیتی است وبدلیل اینکه حاکمیتی است همه منابع را بایستی دولت دراختیارقرار دهد. مدیریت با دولت، سرمایه گذاری با دولت، تامین همه هزینه ها به عهده دولت ونگاه اگراجازه بدهید عرض کنم سوسیالیستی است به خدمات که تقریبا" من دیگه نمی‌شناسم کشوری را تو دنیا که براین منوال بخواهد خدماتش را دراختیارمردم قراربده ونظام سلامت موفقی داشته باشه."

نقطه مقابل این سوسیالیزم چیست ؟ اگر منظور وزیر بهداشت از نقطه مقابل سوسیالیزم همانی باشد که دولت باید تصدی گری‌اش را به نفع بخش خصوصی ترک کند و هیچ دخالتی در سرمایه گذاری و قیمت گذاری نداشته باشد این موضوع حداقل در بحث دندانپزشکی کم و بیش تاکنون اجرا شده است. بطوری‌که به گفته آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت سرمایه گذاری دولت در بخش دندانپزشکی فقط به پنج درصد میرسد. او ادامه می دهد: "حدود4 دهک ازمردم عزیز ما یعنی 40 درصد مردممان متاسفانه دسترسی مناسبی به خدمات دندانپزشکی ندارند واین شکاف عظیم دردسترسی به خدمات دندانپزشکی است که لزوم سرمایه گذاری دراین حوزه و لزوم تنظیم بازار را برای دسترسی بهترمردم ایجاب میکنه. ما درحوزه خدمات دندانپزشکی، سرمایه گذاری دولتی دانشگاهی تقریبا" نکردیم یعنی مشارکت دانشگاه‌ها ودولت درعرصه خدمات دندانپزشکی بین 1 تا 5 درصده."

اما این غیبت نابهنگام دولت و نبود نظارت و دخالت دولتی که سیستم رقابت آزاد پیشنهاد می کند موجب شده تا 40 درصد مردم از خدمات دندانپزشکی محروم شوند.

وزیر صنعت که پس از اعلام وزیر راه مبنی بر سوسیالیستی بودن سازمان حمایت از مصرف کنندگان، موضع مخالف گرفته بود این‌ بار خود نیز عده ای دیگر را به نگرش سوسیالیستی و مارکسیستی متهم کرده است. آقای نعمت زاده درپاسخ به مخالفان خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفته:"عده ای بدنبال نگرش های سوسیالیستی و مارکسیستی هستند تا نرخ گذاری و کنترل قیمت ها را ادامه دهند و مانع توسعه شوند."

به نظر میرسد در دوره پسا برجام، اقتصاد لیبرالیستی مبتنی بر رویکرد بازار آزاد سرعت خواهد گرفت. از آنجا که آزاد سازی قیمت ها رکن اصلی در این رویکرد است دولتمردان، سیاست آتش تهیه را در پیش گرفته اند. آنان قبل از بالا گرفتن تب آزاد سازی قیمت ها تصمیم گرفته اند مخالفان خود را متهم به گرایشات سوسیالیستی کنند تا به زعم خود از این طریق مخالفان آزاد سازی قیمت ها را منزوی کنند.

به کانال تلگرامی حیات طیبه بپیوندید:
telegram.me/hayatetayebeshiraz

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی